Svenska varumärket Comfydence lanserades nyligen med visionen att varje kvinna ska kunna känna sig bekväm och självsäker i sin egen kropp varje dag. Företaget har lanserat en helt ny typ av underkläder med inbyggda skydd som ersätter eller kompletterar bindor, trosskydd och tamponger. Nu ingår de ett partnerskap med WaterAid Sverige som innebär att Comfydence bidrar med 2,5% av all sin löpande försäljning. För att göra det mer konkret än själva procentsatsen, så bidrar varje par trosa som säljs med 10 kr till WaterAids viktiga arbete för sanitet och mot mensfattigdom.

Vill bryta stigmatiseringen kring mens

”Vi må tycka att mens är tabubelagt i Sverige- men i andra delar av världen betyder faktiskt mensen att miljoner flickor tvingas lämna sin skolgång. När vi funderade hur vi bäst kunde göra skillnad för fler, så gjorde vi bedömningen att vi behövde en partner med rätt kompetens och struktur för att verkligen nå resultat. WaterAids arbete som också tar utgångspunkt i jämlikhet, lika rättigheter, miljöfrågor och rent vatten för alla gjorde att valet föll på dem. Vi är mycket stolta att som helt nytt företag lyckats bli partner till WaterAid” säger Anna Hellström, en av grundarna till Comfydence.

"Samarbetet motiverar oss också att verkligen sätta höga mål både inom försäljning och hållbarhet. På ett sätt är det svårt att sätta mål som helt nystartad, men vi är helt besjälade av tanken på den frihet som våra produkter kan innebära för många kvinnor" säger Linda Stoltzhammar. På tre års sikt är ambitionen att ha bidragit med minst 1,5 miljoner SEK till WaterAid, samt att ha ersatt miljontals engångsskydd.

Comfydence uppmanar även sina kunder att bidra direkt till WaterAid och planerar för fler gemensamma aktiviteter. Vi kommer dela material och arbeta nära WaterAid för att skapa medvetenhet och engagemang kring mensfattigdomen och effekterna av stigmatisering.

Thomas Rebermark från WaterAid kommenterar samarbetet med Comfydence.

-”Flickors och kvinnors möjlighet till menstruell hälsa är helt avgörande för jämställda samhällen och global utveckling. När flickor och kvinnor inte har möjlighet att hantera sin mens på ett säkert och hygieniskt sätt får det fruktansvärda konsekvenser för deras hälsa och möjligheter i livet. Att arbeta med mensfrågan väcker ofta stort motstånd, vilket bara visar hur tabubelagt mens fortfarande är. Vi är därför väldigt glada över att Comfydence har valt att samarbeta med WaterAid. Tillsammans ser vi till att uppmärksamma mensfrågan och bidrar till att flickor och kvinnor världen över får chansen till ett bättre liv.
Läs mer om WaterAid Sverige här


För mer information och bilder kontakta hey@comfydence.se eller Anna Hellström 076-723 05 31 - Linda Stoltzhammar 070-351 75 76

Comfydence AB är ett svenskt aktiebolag och stolt partner till WaterAid Sverige. Bolaget startade under 2020 och verkar inom utveckling, marknadsföring och försäljning av hållbara hygienprodukter. Comfydence var först ut att storskaligt lansera absorberande trosor i Sverige. Försäljning sker i egen webbshop och omfattar nu hela EU.

Skriv en kommentar

Vill du veta mer?

Kontakta oss gärna om du vill veta mer eller har några tankar du vill dela med oss.

Vad är Comfydence

Vi, Anna & Linda som är grundare av Comfydence tycker att vi pratar för lite om mens, inkontinens och besvär som drabbar de flesta kvinnor. Vi vill bidra till att minska stigman och tabun kring vanlig kroppsfunktioner. Läs mer om oss och vårt varför.

Comfydence.se säljer absorberande trosor för en bekvämare vardag utan krångel. Trosorna fungerar vid mens, avslag, flytningar och svett. Skippa engångsskydden och gör en insats för miljön med en känsla av frihet.

Comfydence är stolt partner till WaterAid. WaterAid arbetar mycket aktivt för flickors rättigheter, att skapa medvetenhet kring mensfattigdom och att skapa goda möjligheter för flickor världen över.