Jag är nu inne på min nionde praktikvecka hos Comfydence och tänkte att det var dags att dela lite tankar och insikter på hur det hittills har varit. För att berätta lite kort om mig själv så är jag 26 år och kommer från Dalarna. Jag pluggar just nu Marketing automation på Medieinstitutet och har 10 veckors LIA just nu. Jag fick reda på att Comfydence sökt en LIA-praktikant genom ett inlägg på Linkedin. Och då jag gick in och kollade på hemsidan och Instagram, så upptäckte jag att jag varit inne på hemsidan för ett par år sedan, under tiden då menstrosor var relativt nytt på marknaden. Dock hade jag själv aldrig testat menstrosor innan.

Hur jag hamnade här

Vad som fick mig att söka praktik hos Comfydence var dels att jag såg det som en extra bonus att få insikt kring eget företagande och att det är en relativt ny innovativ produkt för kvinnor. Jag hade hört talas om menstrosor förut genom olika annonser och reklam på tv, men jag hade aldrig provat produkten själv. Sedan var det mötet med Linda och Anna som gjorde att det kändes bra och att jag kunde lära mig något med deras kunskap och erfarenheter.

Mina arbetsuppgifter

På Comfydence har mina arbetsuppgifter varit väldigt varierande. Jag startade med att göra olika rapporter och dataanalyser kring webbshopen och hur Comfydence marknadsfört sig i dagsläget, och därefter har jag haft möjlighet att komma med förslag kring olika strategier. Jag har använt mig av Google Analytics 4 som ett verktyg för att kunna analysera företagets data och skapa mer visuella rapporter med hjälp av Looker Studio. Att skapa content till Comfydence meta ads, Instagram och TikTok. Jag har också haft möjligheten att skapa kundsegment och e-mailflöden och som engagerar och vårdar relationen till Comfydence kunder. Och med Black Friday runt hörnet så har jag, tillsammans med Anna och Linda diskuterat kring kampanjstrategin. Som ni hör så har det varit väldigt varierande, vilket har gjort att ingen dag är de andra lik och att jag på kort tid har fått prova på många olika saker, vilket är väldigt roligt. En vanlig dag för mig på Comfydence ser ut som så att jag antingen jobbar hemifrån eller är på Comfydence kontor/showroom. Vi brukar för det mesta ha planerat i förväg vilka arbetsuppgifter jag kommer att ägna mig åt, vilket kan vara allt från att spela in content till sociala medier, bygga e-mailflöden, designa och planera mailutskick eller analysera data. 

Vad jag lärt mig under min LIA

Min tid hittills på praktiken har varit väldigt lärorik, och har bidragit till mycket inspiration och lärdomar kring hur man driver eget företag, men också kring marknadsföringsbranschen generellt. Vad som verkar så kul med att driva eget är att varje dag inte är den andra lik. Vad jag märkt under min tid tillsammans med Anna och Linda är det kan vara väldigt högt och lågt. Allt från att packa upp produkter till att ordna med varumärkesskydd.

Nu när jag har fått spendera några veckor på Comfydence så har jag en större förståelse för hur mycket jobb det kan vara att driva en e-handel. Det kan vara många väldigt olika saker som behöver fixas samtidigt, vilket därför underlättar om man är minst två personer och man kan hjälpas åt. Och självklart har jag även lärt mig massor om ett mensskydd jag aldrig provat innan, som nu har blivit mitt go-to mensskydd. Jag kommer nog aldrig gå tillbaka till nåt annat mensskydd efter att jag testat menstrosor. Främst för att det är så himla lätt att dra på sig och för att man känner sig så skyddad. Mina två favorittrosor är menstrosorna Stay Lazy och Thong Along.

menstrosa stay lazy

 

Praktiken har givit mig mer självförtroende

Min praktik på Comfydence har gett mig en del nya insikter kring vad jag skulle vilja göra när jag är klar med min utbildning. Att jobba in-house hos ett företag som bedriver e-handel känns väldigt motiverande då man får ta del av sina resultat direkt och man kan få en god kännedom och uppfattning över tid kring vad som funkar hos sin målgrupp. Sedan skulle jag på längre sikt vilja prova vara konsult och hjälpa andra e-handelsföretag att optimera och förbättra sina resultat.

Jag är verkligen så tacksam för min tid som LIA-praktikant här på Comfydence och några av de bästa sakerna har varit den inkluderande och hjälpsamma arbetskulturen, samt hur Linda och Anna alltid varit öppna för att svara på frågor och givit mig mycket frihet att ta egna initiativ. Praktiken har stärkt mitt intresse för att arbeta inom marknadsföring och gett mig självförtroendet att söka roller där jag kan kombinera kreativitet med teknik. Detta har verkligen varit en erfarenhet jag kommer bära med mig i många år framöver.

// Sabrina

Vill du veta mer?

Kontakta oss gärna om du vill veta mer eller har några tankar du vill dela med oss.

Vad är Comfydence

Vi, Anna & Linda som är grundare av Comfydence tycker att vi pratar för lite om mens, inkontinens och besvär som drabbar de flesta kvinnor. Vi vill bidra till att minska stigman och tabun kring vanlig kroppsfunktioner. Läs mer om oss och vårt varför.

Comfydence.se säljer absorberande trosor för en bekvämare vardag utan krångel. Trosorna fungerar vid mens, avslag, flytningar och svett. Skippa engångsskydden och gör en insats för miljön med en känsla av frihet.

Comfydence är stolt partner till WaterAid. WaterAid arbetar mycket aktivt för flickors rättigheter, att skapa medvetenhet kring mensfattigdom och att skapa goda möjligheter för flickor världen över.