Priset Årets Hållbara E-handelsresa delades ut av tidskriften Breakit och Svea bank under e-comday 2023. Årets tre finalister tävlingen var Comfydence, Apotea och Parently. Vi, Anna & Linda som grundat Comfydence är mycket stolta och glada att vi utsågs till vinnare med motiveringen:
”Det kan handla om att bryta ett mönster, ändra ett beteende – eller bara byta ut engångsprodukter mot mer klimatsmarta alternativ. Lyckas man med det, samtidigt som hållbarhet genomsyrar företagskulturen, då har man som bolag en väldigt spännande resa framför sig.”
Att uppmärksammas kring vårt hållbarhetsarbete känns verkligen som ett erkännande och ett bevis på att vi lyckas göra skillnad även som ett litet bolag. Ända sen starten av Comfydence har hållbarhet varit en förutsättning för vårt företagande. Vi har aldrig drivits av att kränga prylar utan av att kunna göra ett positivt avtryck inte bara för planeten utan även för samhället och för våra kunder.
Vi har utvecklat våra absorberande trosor utifrån många hållbarhetsaspekter. I första hand kan trosorna ersätta enorma mängder engångsskydd och därmed spara både resurser och avfall. Vi använder i stor utsträckning ekologiska material, har valt bort miljöstörande antibakteriell behandling, har utvecklat en återanvändbar förpackning och försöker alltid göra så hållbara val vi kan.
Men hållbarhetsbegreppet inrymmer så mycket mer än den direkta påverkan vår produkt kan ha på klimat och planet. De begränsningar kvinnor upplever pga mens och intimläckage leder inte sällan till ojämlika förutsättningar och tabun och stigmatisering är ständigt närvarande. För oss är det otroligt viktigt att göra skillnad på flera plan och sedan starten stöttar vi därför WaterAid Sverige i deras kamp mot mensfattigdom, för rent vatten och god hygien.
Eftersom det även i Sverige råder stigmatisering kring vårt område uppskattar vi verkligen att Breakit och Svea Bank väljer att uppmärksamma vårt arbete, våra produkter och skillnaden de kan göra.
Priset för Årets Hållbara E-handelsresa bestod i ett grymt uppskattat diplom, marknadsföring online och 25 000 sek att skänka till valfri välgörenhetsorganisation. Vi har valt att skänka denna summa till Plan Sverige som också arbetar hårt med att sprida kunskap om mens, bekämpa mensfattigdom och tabun.
TACK igen Breakit och Svea Bank❤
Läs en längre intervju med oss kring vinsten i Breakit
/Anna & Linda