Den 25 april tilldelades Comfydence AB vinsten i Breakit och Svea Banks tävling Årets Hållbara E-handelsresa 2023. Vinsten bestod bl.a. i att få donera 25 000 sek till valfri välgörenhetsorganisation med 90-konto och bolagets ägare Linda Stoltzhammar & Anna Hellström har valt att skänka summan till Plan International Sveriges arbete för flickors rättigheter.
"Vi har startat Comfydence med visionen att flickor och kvinnor inte ska begränsas av mens och andra intimläckage och att vi ska bryta stigmatiseringen kring mens. Det är ju helt orimligt att mensen innebär att flickor riskerar att giftas bort, sluta skolan eller får sin frihet inskränkt. Därför är vi väldigt glada att kunna ge ett tillskott till Plan International Sverige och deras viktiga arbete för flickors och kvinnors rättigheter.", säger Anna Hellström"
"För oss har det varit en grundförutsättning att vårt företagande ska ha en positiv påverkan för både planet, samhälle och individ därav stöttar vi WaterAid Sverige med 10 sek per såld trosa. Vi är väldigt stolta att vara deras partner - men när vi nu fick tillfälle att skänka ytterligare en summa så ville vi ta chansen att även stötta Plan International Sverige. Ju fler vi är som lyfter mensfrågan och jobbar för en större öppenhet - desto bättre är det!" tillägger Linda Stoltzhammar.
"Om vi inte tar frågorna kring mens på allvar kommer det att fortsätta att hindra flickors utveckling och frihet. Det finns många tabun och falsk information kring mens. När flickor får sin första mens anses de vuxna, tvingas gifta sig och riskerar att bli gravida medan de fortfarande är barn. Flickor missar skola för att de saknar mensskydd och säkra toaletter. Om flickor ska kunna få sina rättigheter uppfyllda, behöver synen på mens förändras i grunden. Mens är blodigt allvarligt." säger Mariann Eriksson, generalsekreterare på Plan International Sverige.
Comfydence kommer även att samarbeta med Plan International för att uppmärksamma Internationella mensdagen den 28/5 under hashtaggen #blodigtallvar. Läs gärna mer om 2023 års kampanj kring Internationella mensdagen och delta genom att skänka en gåva & eller sprida vidare i sociala medier.