Svenska bolaget Comfydence vill utmana hygienbranschen
och minska sopberget med en ny typ av återanvändbart skydd för mens, flytningar och svett.

Comfydence lanserade i december 2020 en egen kollektion av tvättbara absorberande trosor som ersätter tamponger, bindor och trosskydd. Anna Hellström & Linda Stoltzhammar som står bakom Comfydence menar att utbudet av mens- och intimskydd sett likadan ut i decennier och att marknaden fortfarande domineras av engångsskydd. Sedan lansering har de sålt över 10 000 trosor i Sverige och därmed ersatt över 2 miljoner bindor, tamponger och trosskydd.

”Det enda som hänt på mensmarknaden under de senaste decennierna är att menskoppen lanserats. Men menskopp passar inte alla. Vi tycker det är dags att kvinnor får fler hållbara alternativ att välja på för alla typer av intimläckage” menar Linda.

Mensskyddsmarknanden domineras idag av engångsskydd vilket leder till över 500 miljoner bindor, tamponger och trosskydd på svenska soptippar varje år. Trots det är det tyst om intimhygienskydd i debatten kring engångsplast menar Anna & Linda.

”Halva befolkningen har mens i 2500 dagar av sitt liv. Ändå saknas bra och hållbara skydd. Om man inte vill eller kan använda menskopp så är man idag hänvisad till engångsskydd”, säger Anna. ”Och engångsskydden är inte bara en miljöbov. Vi och många kvinnor med oss är besvikna att de inte sitter på plats, att de läcker eller att de orsakar irritation i underlivet. Engångsskydd är helt enkelt inte framtiden”

Anna & Linda hittade period panties utomlands för ett par år sen och insåg att produkttypen är både etablerad och vanlig i andra delar av världen. När de själva provat ett antal varianter av olika kvalitet var de övertygade om att det behövdes en motsvarighet på den svenska marknaden. Efter omfattande efterforskningar och tester utvecklade de en kollektion för skandinaviska kvinnor.

”Sedan vi lanserade vår kollektion av trosor med inbyggt skydd har vi fått ett otroligt gensvar. Väldigt många kvinnor har hört av sig och berättat om hur trosorna hjälpt dem på olika sätt och vi är mer övertygade än någonsin att menstrosan kommer att förändra och förbättra mensmarknaden.”
säger Anna & Linda.

För mer information och bilder kontakta oss på hey@comfydence.se eller:
Anna Hellström 076-723 05 31 – Linda Stoltzhammar 070-351 75 76

Comfydence AB är ett svenskt aktiebolag och stolt partner till WaterAid Sverige. Bolaget startade under 2020 och verkar inom utveckling, marknadsföring och försäljning av hållbara hygienprodukter. Comfydence var först ut att storskaligt lansera absorberande trosor i Sverige. Försäljning sker i egen webbshop och omfattar nu hela EU.

Vill du veta mer?

Kontakta oss gärna om du vill veta mer eller har några tankar du vill dela med oss.

Vad är Comfydence

Vi, Anna & Linda som är grundare av Comfydence tycker att vi pratar för lite om mens, inkontinens och besvär som drabbar de flesta kvinnor. Vi vill bidra till att minska stigman och tabun kring vanlig kroppsfunktioner. Läs mer om oss och vårt varför.

Comfydence.se säljer absorberande trosor för en bekvämare vardag utan krångel. Trosorna fungerar vid mens, avslag, flytningar och svett. Skippa engångsskydden och gör en insats för miljön med en känsla av frihet.

Comfydence är stolt partner till WaterAid. WaterAid arbetar mycket aktivt för flickors rättigheter, att skapa medvetenhet kring mensfattigdom och att skapa goda möjligheter för flickor världen över.