Linda beskriver sig själv som en aktiv tjej på 35 år som älskar segling, skidåkning, dans och allt spännande som livet erbjuder. Här delar hon öppenhjärtligt med sig av hur det funkar att åka ett långlopp på längdskidor precis när mensen just kommit. Vi är så imponerade av Lindas prestation och så tacksamma att hon ville sina erfarenheter. 

Berätta om när du körde Vasaloppet Öppet Spår

Inför Vasaloppet har jag inte direkt tränat mer än vanligt - men mer längdåkning. Det blev ett par extra vändor till Sälen, Hindås och Ulricehamn för att få några mil i benen. När det var en vecka kvar till loppet såg jag både i min Garmin-app och min Flow-app att mensen närmade sig. Jag vet att den ibland kan bli sen, särskilt när jag har mycket runt om mig och tänkte att den kanske t.o.m. kommer efter loppet om jag har tur. Men kände alla symptom innan;  lätt att bli ledsen, ömma bröst mm och jag packade för säkerhetsskull med mig allt för att kunna köra loppet även om mensen skulle komma. 

Hur såg förberedelserna ut inför loppet? 

Åkte upp på fredagen för att ha en dag att ”landa på” och kunna ta det lugnt innan loppet. Vila från träning och äta ordentligt med riktig mat. På fredagskvällen uppe i sälen kom mensen som ett brev på posten. På lördagen skulle vi bada på Experium för att ha något att göra men som inte var så ansträngande för kroppen innan loppet. Tur att jag hade packat med badtrosorna från Comfydence! De funkade kanon! Kunde t.o.m. åka rutschbana och spela volleyboll i vattnet. 

Hur funkade det att åka i Vasaloppet med mens? 

Dagen därpå var det dags för loppet. Sparade mina favorit menstrosor till den dagen och försökte vänta så länge som möjligt med att ta på dem då jag visste att jag skulle ha dem hela dagen. 05.30 direkt efter en stor frukost åkte de på och satt sen på hela dagen. 

Tänkte nog bara på det två gånger under loppet. En gång när jag verkligen kände det och mitt enda toastopp på vägen. Var lite orolig för skav i ljumskarna av trosorna eller att det skulle bli för svettigt. Blev ju genomsvettig ändå av att åka så jag tyckte det varken gjorde från eller till. Kände mig trygg hela vägen och även efteråt under bilresan tillbaka till stugan. 

Vasaloppet hade gjort reklam för att de satt ut särskilda toaletter för tjejer där det skulle finnas mensskydd - vilket är ett fantastiskt initiativ- men som jag inte behövde nyttja då jag hade med mig mina Comfydence-trosor. 

Vad sysslar du med annars?

Jag arbetar med hälsa - dels som instruktör i yoga,  vattengympa, cirkelträning, zumba, mm. Men även som personlig tränare, massör och kostrådgivare. Håller egna retreats och inspirationsdagar. 

Hur kom du in på att syssla med balanserad hälsa? 

Hälsointresset har funnits med mig sedan slutet på gymnasiet då jag utbildade mig till massör och växt hela tiden sedan dess ju mer jag lärt mig och utbildat mig. Efter att ha tävlat i fitness och ”slitit” på kroppen med strikt träning och diet har jag gått mer och mer åt bättre balans i träning och hälsa som är hållbar över tid och funktionell för vardagen och livet långsiktigt. Jag brinner för att hjälpa andra människor att hitta balans i livet vad gäller både kost, träning, vila och sömn. 

Vad är målet med din verksamhet? 

Att hjälpa andra människor till bättre hälsa, mer glädje i livet, mer återhämtning och att må bra och trivas i vardagen. Inte bara leva för ”helgen och semestern”. 

Har du upplevt att mensen påverkar din möjlighet att röra dig och må bra? 

Jag har alltid kunnat träna oavsett om jag haft mens eller inte - mensvärken försvinner när pulsen går upp och kroppen börjar bli varm. Sen kan den däremot komma tillbaka efter passet. Det ”enda” jag varit orolig över just de dagar flödet är som störst är läckage. Vilket jag tror de flesta känner eller har känt någon gång. 

Hur hanterar du det? 

Tidigare har jag använt tampong eller menskopp i kombination med trosskydd just vid träning. Nu använder jag lite olika beroende menstrosor på vilken dag jag är på och vad för kläder jag ska träna i. En favorit är ”Thong Along” (vissa dagar i kombination med menskopp beroende på flödet), om jag ska ha tajta träningskläder för jag gillar inte en synlig troskant. Ska jag ha tjockare kläder (som när jag körde Vasan tex) så kör jag helst bara ett par menstrosor och då är ”Stay Lazy” mina favoriter. 

Vad använder du för mensskydd? 

Mestadels menstrosor. Finns inget som är såå skönt som att känna sig trygg på natten och slippa oroa sig för att man har i en tampong för länge. Ibland använder jag menskopp som jag nämnde ovan. 

linda liljeström

Vilket budskap vill du skicka med till andra kvinnor?

Har du mensvärk - träna eller rör på dig!  Det blir oftast bättre. Har du mycket värk kanske kostjusteringar eller stresshantering eller annat som kan få dina hormoner i bättre balans kan hjälpa. Och TESTA menstrosor! Åtminstone nattetid. / Linda Liljeström

Så glada vi blev när yogatjejen Linda hörde av sig och vill testa våra trosor! Hennes genuina intresse att hitta ett mensskydd som passar hennes livsstil blev startskottet till vårt fina samarbete.  Följ Linda här @lilico.se och besök hennes hemsida Lilico.se ❤

Skriv en kommentar

Vill du veta mer?

Kontakta oss gärna om du vill veta mer eller har några tankar du vill dela med oss.

Vad är Comfydence

Vi, Anna & Linda som är grundare av Comfydence tycker att vi pratar för lite om mens, inkontinens och besvär som drabbar de flesta kvinnor. Vi vill bidra till att minska stigman och tabun kring vanlig kroppsfunktioner. Läs mer om oss och vårt varför.

Comfydence.se säljer absorberande trosor för en bekvämare vardag utan krångel. Trosorna fungerar vid mens, avslag, flytningar och svett. Skippa engångsskydden och gör en insats för miljön med en känsla av frihet.

Comfydence är stolt partner till WaterAid. WaterAid arbetar mycket aktivt för flickors rättigheter, att skapa medvetenhet kring mensfattigdom och att skapa goda möjligheter för flickor världen över.