Vill du veta mer?
Kontakta oss gärna om du vill veta mer eller har några tankar du vill dela med oss.
Pressmeddelande 2020-12-14
Det nya varumärket Comfydence siktar på trosrevolution och har som mål att förbättra utbudet av användbara och hållbara hygienprodukter för kvinnor Grundarna till bolaget menar att det är dags att erbjuda sköna, snygga alternativ som passar dagens livsstil och värderingar. Nu introducerar de klimatsmarta mens- och inkontinensskydd i form av snygga trosor med inbyggt skydd. Kvinnor har mens i genomsnitt 2500+ dagar av sitt liv och de allra flesta drabbas någon gång i livet av inkontinens. Många blöder igenom, får fläckar i sängen, överraskas av kissläckage i studsmattan och lämnar svettmärken på gymmet. ”Alla vet det, alla har varit med om det - men ingen pratar om det. Utbudet av produkter som hjälper kvinnor hantera vanliga kroppsfunktioner har sett likadant ut i årtionden. Det verkar dessutom fortfarande finnas ett stigma kring mens och inkontinens. Nu är det dags att vi pratar öppet om kvinnors vardag och hittar nya lösningar. Det är dags för revolution ” säger Linda Stoltzhammar & Anna Hellström som grundat Comfydence.
Först ut i Comfydence sortiment är en helt ny typ av absorberande trosa som ersätter engångsskydd för mens, svett och inkontinens. Trosorna har inbyggt skydd med ett grenparti som suger upp och en fuktspärr som hindrar läckage. De maskintvättas enkelt för att användas om och om igen.
”Vår målsättning är initialt att 150 000 kvinnor ska köpa våra trosor. Ersätter de bindor, trosskydd eller tamponger under endast en dag per månad sparas det 5,4 miljoner engångsskydd på bara ett år. Dessutom är trosorna både bekväma och fina. Äntligen kan vi kasta ut de där fulaste trosorna alla kvinnor har och skäms över”, menar Anna.
Produkttypen, som kallas period panties, lanserades i början av 2000-talet och har sedan dess vuxit på marknader utanför Sverige. ”När vi provade period panties upplevde vi en frihetskänsla vi ville dela med fler”, säger Linda. Efter att noggrant ha testat sig igenom ett flertal varumärken har de två entreprenörerna utvecklat egna modeller med skandinavisk design, insida av ekologisk bomull och en praktisk, återanvändbar förpackning. Kollektionen består i nuläget av åtta olika modeller i varierande färger, material och uppsugningsförmåga. Linda & Anna har själva helt ersatt både trosskydd,
bindor och tamponger med absorberande trosor.
Produkterna säljs initialt i Comfydence egen webshop, men bolaget planerar även att sälja via återförsäljare. Comfydence är intresserade av att hitta samarbeten med idrottsföreningar för tjejer.
Comfydence vision är att kvinnor ska kunna känna sig helt bekväma och självsäkra i sina kroppar, varje dag. Vi vill minska stigmat kring mens, svett och inkontinens – som är en helt naturlig del av kvinnors liv. Comfydence utvecklar, marknadsför och säljer smarta, hållbara och innovativa produkter inom intimhygien.
Länk: TEKOs artikel om Comfydence
Video: TEKO
Kontakta oss gärna om du vill veta mer eller har några tankar du vill dela med oss.
Vi, Anna & Linda som är grundare av Comfydence tycker att vi pratar för lite om mens, inkontinens och besvär som drabbar de flesta kvinnor. Vi vill bidra till att minska stigman och tabun kring vanlig kroppsfunktioner. Läs mer om oss och vårt varför.
Comfydence.se säljer absorberande trosor för en bekvämare vardag utan krångel. Trosorna fungerar vid mens, inkontinens, flytningar och svett. Skippa engångsskydden och gör en insats för miljön med en känsla av frihet.
Comfydence är stolt partner till WaterAid. WaterAid arbetar mycket aktivt för flickors rättigheter, att skapa medvetenhet kring mensfattigdom och att skapa goda möjligheter för flickor världen över.